Van integratie naar inzetbaarheid: de invloed van het Bedrijvencarrousel
Het Bedrijvencarrousel, een onderdeel van de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) bij Vluchteling aan Zet, brengt nieuwkomers in contact met de Nederlandse arbeidsmarkt. Paul van Riesen en Boghos Tekeyan, ervaren adviseurs bij de organisatie, delen hun inzichten over dit innovatieve programma dat onlangs plaatsvond.
“De kern van het Bedrijvencarrousel is de directe kennismaking met de arbeidsmarkt,” legt Paul uit. De cursus, gericht op inburgeringsplichtigen in de B1-, en Z-routes, biedt niet alleen theoretische kennis maar ook praktijkervaring.
Praktijkervaringen
Tijdens het carrousel bezochten de deelnemers diverse bedrijven zoals DHL, Van der Valk, CABtronic, Smile Plastics en IW Nederland. “Bij DHL leerden ze over logistieke processen, terwijl Van der Valk inzicht gaf in hospitality. Smile Plastics nam de deelnemers mee in het productieproces. Cabtronic en IW Nederland openden deuren naar technische beroepen,” vertelt Paul.
Reacties van werkgevers
De werkgevers waren enthousiast over het initiatief. De reactie van de bedrijven was overweldigend positief. “Ze benadrukten de noodzaak van nieuwe talenten op de arbeidsmarkt,” stelt Boghos. “De werkgevers benadrukken keer op keer of wij weer terugkomen voor een bedrijvencarrousel met statushouders die de MAP volgen.”
Impact op deelnemers
De impact van het Bedrijvencarrousel op de deelnemers was positief. “Je zag een zichtbare verandering in hun houding en begrip van de Nederlandse arbeidsmarkt,” vertelt Paul. “Deelnemers kwamen van diverse achtergronden, sommigen met aanzienlijke ervaring in hun thuisland, terwijl anderen voor het eerst werden blootgesteld aan bepaalde beroepen.”
Verhoogd zelfvertrouwen
De interactieve opzet van de MAP-training zorgde voor een diepgaande leerervaring. “Het was niet alleen luisteren en observeren; deelnemers konden vragen stellen, meedoen aan hands-on activiteiten en directe feedback krijgen van professionals,” voegt Paul toe. Deze interactie leidde tot verhoogd zelfvertrouwen bij nieuwkomers, die zich meer verbonden en gemotiveerd voelden.
Professionele doelen stellen
De ervaringen bij het Bedrijvencarrousel boden deelnemers een realistische kennismaking met wat zij kunnen verwachten van een baan in Nederland. “De verkregen inzichten hielpen hen bij het formuleren van hun professionele doelen en aspiraties binnen de Nederlandse context,” concluderen Paul en Boghos.
Deelnemers aan het Banencarrousel zijn #AanZet
Deelnemers aan MAP-training lopen momenteel stage bij verschillende bedrijven. Deelnemers aan het Banencarrousel, DHL, Van der Valk, CABtronic, Smile Plastics en IW Nederland en Vluchteling aan Zet zijn trots op jullie. Jullie zijn #AanZet