XXL Traffic ziet begeleiding als medicijn voor groei

XXL Traffic levert verkeersregelaars bij voornamelijk infraprojecten in Limburg en Brabant. De verkeersregelaars worden ingezet bij allerhande verkeerswerkzaamheden. Ze leiden het verkeer in goede banen om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers ten alle tijden te kunnen garanderen. Vanwege het grote werkaanbod en de schaarste in de arbeidsmarkt zet directeur Edwin van Zoggel sinds twee jaar statushouders in. Hij deelt zijn ervaringen.

Het tekort in de verkeersregelaars branche is groot. Sinds 5 jaar is het wettelijk verplicht dat verkeersregelaars zijn gecertificeerd. Daardoor is de vraag naar gecertificeerde verkeersregelaars enorm gestegen. Verkeersregelaars die bij XXL Traffic aan de slag gaan, krijgen een opleiding van drie dagen. De opleiding bestaat uit een theoretisch gedeelte, praktijkoefeningen en een examen. “Tijdens het examen komen zeer uitzonderlijke situaties aanbod zodat ze na het behalen van het diploma met alle voorkomende verkeerssituaties om kunnen gaan”, vertelt Edwin. “Als ze dit aan kunnen zijn ze geschikt voor de baan.”

Intensief begeleiden

De laatste twee jaar komen nieuwe medewerkers vooral via Boghos Tekeyan van Vluchteling aan Zet. Hij selecteert de juiste mensen en heeft contacten bij de gemeenten voor het aanvragen van subsidies en cursussen. “Heel fijn is dat Vluchteling aan Zet statushouders intensief begeleidt”, zegt Romana Carta van het Servicecentrum MER, een samenwerkingsverband van de gemeenten Maasgouw, Echt-Susteren en Roerdalen. “Vanuit de gemeente Maasgouw zijn we een project gestart waardoor we extra aandacht hebben voor statushouders. Vluchteling aan Zet vult ons echt aan.”

“Veel geduld hebben met statushouders is positief voor personeelsbestand”

Directeur Edwin van Zoggel geeft aan dat je bij het werken met statushouders wel veel geduld moet hebben voordat je rendement gaat zien. De werkhouding en cultuur van deze krachten ligt toch net even anders dan Nederlanders gewend zijn. “Zij zijn op een boot gestapt en vele honderden kilometers verderop van boord gegaan zonder een cent op zak. Dat is niet niks, hen laten wennen aan de werkcultuur in Nederland kost gewoon tijd.”

De eerste twee maanden gaan statushouders onder begeleiding van ervaren verkeersregelaars aan het werk. Daarna moeten ze het zelf kunnen, maar in de praktijk blijkt extra begeleiding vaak noodzakelijk. “Aan hun inzet ligt het niet”, vertelt Edwin. “Ze zijn gemotiveerd en komen meestal op tijd. Maar als ze niet begrijpen wat ik zeg, dan wordt het lastig, want in ons vak staat veiligheid voorop.”

Nederlandse taal aandachtspunt

Grootste aandachtspunt is de Nederlandse taal. Een verkeersregelaar moet kunnen uitleggen waar de fietser en automobilist naar toe moet. Dat blijkt in de praktijk moeilijk. Edwin: “Ik had twee mensen uit Eritrea op proefplaatsing van twee maanden. Die hadden grote moeite met de taal. Ze hebben met hulp van de gemeente gedurende acht weken een cursus Nederlands op de werkvloer gevolgd. Dat hielp.” 

“Boghos van Vluchteling aan Zet spreekt statushouders aan in hun eigen taal. Ik weet niet wat hij zegt, maar het komt wel aan.

Edwin benadrukt dat hij blij is met de begeleiding van Vluchteling aan Zet en Servicecentrum MER. “Boghos spreekt ze aan in hun eigen taal. Ik weet niet wat hij zegt, maar het komt wel aan. De statushouder doet zijn werk daarna beter, al blijven regelmatige gesprekken met Boghos nodig. Maar ik ben er blij mee, hij helpt mijn bedrijf echt vooruit.”

Loonkostensubsidie

Ondanks de flinke tijdsinvestering is het voor XXL Traffic toch de moeite waard om statushouders in dienst te nemen en op te leiden. Voor mensen die zelfstandig niet het minimumloon kunnen verdienen maar wel gemotiveerd zijn, heeft de gemeente loonkostensubsidie beschikbaar. Edwin: “Ik stuur elke maand de loonstroken van medewerkers voor wie ik subsidie krijg naar de gemeente Maasgouw. Snel daarna staat het op mijn rekening. Ondertussen leert de medewerker steeds meer en kan na een tijdje volledig functioneren. Het is een aantrekkelijke regeling.”

Heb je nog tips voor ondernemers die overwegen om statushouders in dienst te nemen?

“Je moet heel veel geduld hebben, want soms moet je dingen wel tien keer uitleggen. Denk mee met de persoonlijke situatie van de statushouder. Zo hadden twee Eritreeërs woonachtig Budel geen rijbewijs en moesten in Valkenswaard werken. Ik heb hen toen die week om 5.30 uur opgehaald en naar hun werkplek gebracht. Om 16.30 uur haalde ik ze weer op en bracht ze naar huis. Overigens deden ze hun werk prima. Ik ken mijn mensen goed en zet ze in op projecten die bij hen passen. Maar je moet er wel in willen investeren.”

Statushouder aan het woord

Mohammed Kiwan werkt sinds januari 2020 40 uur per week voor XXL Traffic. Hij is vijf jaar geleden vanuit Syrië naar Nederland gevlucht. In zijn thuisland was Mohammed landmeter. Hij heeft ook bij andere bedrijven in Nederland gewerkt maar bij XXL Traffic zit hij op zijn plek. “Alles is leuk aan het werk. Vooral Edwin. Hij is heel aardig. Bij andere bedrijven was het altijd van ‘jij moet dit, jij moet dat’. Edwin blijft altijd rustig, net zoals een vriend.”

Edwin glimlacht als hij zijn medewerker zo hoort praten. Een bewijs dat zijn aanpak effectief is. “Al denk ik dat we er allemaal beter van worden als gemeenten vluchtelingen intensievere Nederlandse taalcursussen aanbiedt. Dan kunnen ze veel sneller aan het werk. Dat is goed voor hun eigenwaarde en voor ons land.”

Meer informatie

Net als XXL Traffic enthousiast geworden over de aanpak van Vluchteling aan Zet en wilt u meer informatie? Vul het formulier en we nemen contact met u op.

Translate »